دسته بندی ها
پیوندها
ارتباط با سازمان
تلفن گویا: 32919284-6 - 025
نمابر: 32914982 - 025
سامانه پیامک: 3000722711
پست الکترونیکی: info@nezamqom.ir
ابلاغ شرح خدمات نظارت،طراح و ناظرهماهنگ کننده و نمونه نظام نامه دفاتر مهندسی

مجموعه دستورالعمل ها و ابلاغیه های هیئت مدیره

ابلاغ شرح خدمات نظارت،طراح و ناظرهماهنگ کننده و نمونه نظام نامه دفاتر مهندسی

باتوجه به اینکه یکی از اهداف و خط مشی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به استناد بند 2 ماده 2 قانون مذکور، تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی می باشد، در همین راستا شرح خدمات نظارت به تفکیک در رشته های عمران، معماری، نقشه برداری، برق و مکانیک، شرح خدمات ناظر و طراح هماهنگ کننده (مدیر هماهنگ کننده طراحی) و همچنین نمونه نظام نامه دفاتر مهندسی که تدوین و جمع بندی آن از طرف هیئت مدیره به گروه نظارت سازمان تفویض شد و  در جلسات مختلف به تصویب رسید و بر اساس بند( ژ )ماده 91 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی لازم الاجرا میباشد در قالب بسته هایی که فایل آن ذیل صفحه قابل مشاهده است به دفاتر ابلاغ شد. تا به منظور تکریم ارباب رجوع و تقویت نگاه مثبت جامعه به مجموعه نظام مهندسی  اقدامات لازم در خصوص عمل به موارد اعلامی و بهره برداری از موارد مذکور در ارائه خدمات مهندسی صورت پذیرد.
ضمنا در جهت بررسی و کنترل اجرای دقیق مصوبات ، کمیته نظارت سازمان بازدید های موردی از دفاتر را  با هماهنگی  مدیران محترم دفاتر  در برنامه خواهد داشت و بازدیدهای میدانی از پروژه های مختلف نیز بر همین اساس خواهد بود.


جهت دریافت این فایل کلیک نمایید.

 

 

  • دیدگاه: حسین شمس
    سلام
    بسیار عالی و جامع بود و از کسانی که بر این امر تلاش نمودند سپاسگزارم
    باتوجه خدمات تاسیسات برقی که تعداد ردیف آن بعد از عمران بیشترین میباشد اما تعرفه این خدمت از تمام گروهها کمتر میباشد.
    لطفا نسبت به این امر نیز اقدام فرمایید

    ارسال شده: 8/11/1393 - 16:19 پاسخ ||

  • دیدگاه: حسین صفایی
    باسلام ؛ احتراما مواردزیر اعلام می گردد :
    1-درفصل اول تعاریف : درتعریف ناظر هماهنگ کننده برخلاف آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان ، باحذف رشته معماری موضوع به رشته عمران منحصر شده است .
    2-درفصل دوم کلیات دربند 2-2 دراشاره به مراحل اصلی کار هیچ اشاره ای به بخش تکمیلی آن در مبحث دوم که دررابطه با گروه های ساختمانی (الف) تا (د) وبرای همه رشته ها ونه فقط رشته عمران تنظیم شده نشده است .
    3-باکمی توجه مشخص می شود که بند 2-13درشرح وظایف ناظر هماهنگ کننده بوده و بایستی دربخش ناظران هماهنگ کننده گنجانده شود.
    4-باتوجه به بند(3) شرح خدمات ناظر معماری : کنترل نبشی کشی ومهاربندی دیوارهای داخلی وخارجی ، این پرسش مطرح می شود که چگونه هیچ اشاره ای به کنترل نبشی کشی وزیرسازی نمای ساختمان که به راستی یکی ازشاخص ترین موارد اختلاف نظر مهندسان ناظر عمران ومعماری است نشده است ؟
    5-دربند(8) خدمات معماری به نظر می آید که کنترل جزئیات سقف اصلی ( که پس از کاذب آمده) هیچ وجهه ای نداشته باشد .
    6-درشرح خدمات نظارت تاسیسات برقی به حق لازم ومنطقی است که اولین بند به شرح زیر مدنظرقرارگیرد :
    بازدید اززمین وکنترل شبکه های هوایی فشار ضعیف وبه ویژه فشارقوی از نظر موقعیت قرارگیری ورعایت حریم قانونی شبکه های فشارقوی ، لازم به اشاره است که درر سیدگی به پرونده سوختن شدید یکی ازعوامل اجرایی ساختمان براثر نزدیکی وتماس با شبکه هوایی فشارقوی دردادگاه ، درمحدوده مسئولیت های نظارتی ناظر برق ساختمان بودن موضوع توجه شده است .
    7- به نظر می رسد ؛ درشرح خدمات ناظرهماهنگ کننده بند(8) : بخش پایانی جمله ( واعلام نتیجه به ......) مورد ندارد
    8-درخصوص نظام نامه دفاتر مهندسی ؛ دربند 3-6 مشخص نیست که به چه دلیل معرفی 2 نفر جانشین تعیین شده درحالیکه درمهمترین پست های کشوری نظیر فرماندهی نظامی وانتظامی به یک نفرجانشین بسنده شده است .
    9-ودرماده 6 نظام نامه به نظر می رسد، دربند (الف) اضافه نمودن ( جانشین وی) ، پس از مدیر دفتر به عنوان داور درراستای حل مشکلات احتمالی بی تاثیر نباشد .
    درپایان باامید به اینکه موارد اشاره شده مورد بازبینی واصلاح قرار گیرد مراتب قدردانی از سازمان درانجام این مهم که به راستی مورد نیاز اعضای گرامی سازمان به منظور انجام هرچه بهتر وظایف قانونی است اعلام می گردد . باتشکر

    ارسال شده: 9/11/1393 - 19:46 پاسخ ||

  • دیدگاه: احمدلو
    ضمن تشکر از عزیزانی که با صرف وقت نسبت به بررسی و اظهار نظر اقدام نموده و یا به صورت حضوری نظراتشان را اعلام نموده اند به استحضار اعضای محترم میرساند که سازمان آماده دریافت نظرات همه همکاران عزیز میباشد تا در ویرایش آتی نسبت به اصلاح موارد ضروری اقدام نماید.

    ارسال شده: 11/11/1393 - 09:30 پاسخ ||

  • دیدگاه: سید ابو الحسن فاطمی
    ضمن عرض سلام و تشکر از زحمات دوستانی که سعی در شفاف کردن وظایف مهندسین در رشته های مختلف دارند موارد زیر قابل ذکر است:
    1- در تنظیم گزارش های مرحله ای (بند 2-2) ظاهرا توجهی به ضرورتهای هر رشته نشده است و مقاطع ارائه گزارش برای همه یکسان فرض شده است.
    2- شرح وظایف ناظر هماهنگ کننده مبهم بوده و تمام بار نظارت و ارتباط با کارفرما و شهرداری کما کان بر دوش ناظرین منفرد می باشد و معلوم نیست حق الزحمه مربوطه (که مبلغ کمی هم نیست) دقیقا بابت انجام چه کار یا قبول چه زحمتی است؟
    3- شرح خدمات نظارت معماری به هیچ وجه با حق الزحمه درنظر گرفته شده تناسب ندارد و دوستان دست اندر کار قطعا ازابعاد تبعات بسیار منفی این نا همخوانی آگاه هستند.
    4- انتظار می رفت قبل از ابلاغ با حوصله، نظر سنجی لازم در سطح عام و گروههای تخصصی صورت می پذیرفت ...

    ارسال شده: 11/11/1393 - 16:00 پاسخ ||

  • دیدگاه: یک عضو
    سلام
    عرض به جناب مهندس صفایی که بسیار از نظراتتان ممنون.
    در خصوص آن دو جانشین، متاسفانه مهندسین از تعرفه‌ی خدماتی که مستقیماً خود انجام میدهند راضی نیستند که درجای خود باید در موردش صحبت کرد. حال به فرض مهندسی فوت شود یا در دسترس نباشد و یک نفر دیگر مجبور باشد کارهای وی را سامان دهد، آن هم بصورت رایگان!!! خیلی سخت است و عموماً آن را به دیگران پاس میدهد. در حالی که جانشین مهمترین پست های کشوری و نظامی و انتظامی از خدا میخواهند که منصب دار کنار رود و خود بر کرسی وی جلوس نمایند و مزه ی ریاست را بیشتر بچشد. تازه با اضافه حقوق بخاطر ماموریت خطیر جانشینی!

    ارسال شده: 11/11/1393 - 20:01 پاسخ ||

  • دیدگاه: یک عضو
    سلام
    در خصوص نظارت معماری، وظیفه ناظر نظارت بر نقشه می باشد ولی در شرح خدمات ارائه شده نقشه مصوب در نظام مهندسی و شهرداری بکلی حذف و صرفا طبق مقررات ملی نوشته شده.
    دتایل اتصال دیوار به سازه می بایست در نقشه های سازه و توسط طراح سازه ارائه شود.
    در خصوص مبحث 19 جنس دیوار می بایست توسط طراح معمار مشخص شود و طراح سازه وزن مخصوص آن را در محسبات در نظر بگیرد.

    ارسال شده: 15/11/1393 - 17:30 پاسخ ||

  • دیدگاه: داود
    با سلام
    معضل اصلی به نظر پنج ساله و سه ساله بودن پروانه هاست و کار ها اغلب بسیار کند پیش می روند.

    اگر منع قانونی ندارد پیشنهاد می شود پروانه ها یک ساله باشند و ناظران در موعد سالانه موظف به ارائه گزارش مبسوط و دقیق باشند.
    این این مسئله اجرایی شود مشکل حق الزحمه پایین و مهندس جانشین و ... به حداقل می رسد و تعلل مالکان در ساخت و هزاران مشکل مرتبط با آن از بین می رود.

    ارسال شده: 18/11/1393 - 00:16 پاسخ ||

  • دیدگاه: amir
    با عرض سلام و ادبو
    تشکر ویژه از مهندس صفایی غزیز بدون توجه به بحث معمار و عمران شفاف موضوع نا عدالتی حذف معمارها از ناظر هماهنگ کننده .قابل عرض هست یک مجموع اجرای یک پروژه رهبر و لیدر مجموع معمار هست و همه با آن لینک می شود از سازه پرفته تا برق و مکانیک لطفا این نا عدالتی ها را پیگیری کنید . چون نظام استان زیر سوال می رود

    ارسال شده: 23/11/1393 - 21:57 پاسخ ||

  • دیدگاه: یوسف حاجیلو
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت کلیه عزیزان

    1-وظایف ناظر هماهنگ کننده طراحی همان وظابف مدیر دفتر میباشد اضافه نمودن ناظر هماهنگ کننده طراحی مشکلی را حل نخواهد نمود. به جای این کارمعمار که محور کار میباشد میبایست کلیه موارد را به صورت دقیق رعایت نماید.
    2- وظایف ناظر هماهنگ کننده نظارت ،مشخص نمیباشد و ضرورتی بر انجام این کار نیست چرا که مسولیت قانونی کار بر عهده فرد ناظر میباشد . و نظر ناظر هماهنگ کننده یا کوتاهی ایشان در کار هیچگونه بار حقوقی ندارد.

    انجام چنین کارهایی باعث سردرگمی مالک و پیچیده شدن کار خواهد شد

    ارسال شده: 28/11/1393 - 20:59 پاسخ ||

  • دیدگاه: جواد قربانی
    با سلام...با عنایت به گلایه بسیاری از همکاران محترم در تمامی رشته ها از گروه های تخصصی خود و وقوف اینجانب از آن ،بر خود میدانم نظر به جایگاه گروه تخصصی معماری ونیز هماهنگی با اعضای هیات رییسه سایر گروه های تخصصی مواردی چند را به نظر تمامی اعضای سازمان برسانم،بالغ بر یکسال پیش درخواستی از هیات مدیره سازمان مبنی بر ارایه شرح خدمات هر گروه تخصصی به گروه ها ی تخصصی ارسال گردید ، در این خصوص گروه تخصصی معماری با انجام کا رکارشناسی ،گزارش جامعی تهیه و به سازمان اعلام نمود و علیرغم پیگیریهای مداوم هیچگونه پاسخی دریافت نگردید ، در این میان بارها از سازمان خواسته شد چنانچه تصمیم دیگری در حال تهیه میباشد قبل از ابلاغ از گروهای تخصصی نظر خواهی گردد که همچون برخی دیگر از تصمیمات غیر کارشناسی سازمان ،این امر محقق نگردید و شاهد تصویب و ابلاغ مصوبه نارس مذکور هستیم که قطعا بر مشکلات مردم و سازمان خواهد افزود در عین حال باید منتظر اطلاع رسانی گروه نظارت در پاسخ اعضای سازمان و بالاخص نماینده محترم معماران دراین گروه باشیم،در این خصوص موارد به زعم اینجانب غیر قانونی مصوبه مذکور رسما به سازمان ارسال میگردد که درج آن در این صفحه از حوصله این بحث خارج است و امید پاسخگویی آن از گروه نظارت میرود .واسلام
    جواد قربانی .ریاست گروه تخصصی معماری.

    ارسال شده: 1/12/1393 - 10:30 پاسخ ||

  • دیدگاه: محمود افتخاری
    با سلام
    احتراما پیرو درخواست گروه تخصصی معماری برای اعلام نظراعضا درمورد شرح خدمات ابلاغی ازسوی سازمان نظر خود رابه شرح ذیل اعلام وامیدوارم مثمرثمرقرارگیرد.
    باتوجه به ابهام موجوددربند2ماده2 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان که درآن اشاره ای به گردش کاری پیشنهادات سازمان نظام مهندسی تا حصول جایگاه قانونی و به طبع آن موظف بودن اعضا برای اجرای آن نگردیده وازطرفی تسریع درتبصره ماده 23 آیین نامه اجرایی ماده33 مصوب 17/4/1383 هیئت محترم وزیران که درآن به روشنی تغییرات بعدی مربوط به شرح خدمات مهندسین ناظر به عهده وزارت راه وشهرسازی قرار داده شده به نظر می رسد بهتراست سازمان نظام مهندسی شرحی از چگونگی تبدیل این نظرات واعضای تهیه کننده آن وچگونگی حصول وجایگاه قانونی برای اطلاع اعضا اعلام نماید .وچنانچه برای تهیه این مجموعه ازوزات مربوطه مجوزی اخذ گردیده یا بصورت پیشنهاد به تصویب وزات رسیده مشخص و مانند هرقانون یا آیین نامه ویا دستورالعملی این مشخصات برای آن ثبت گردد.

    ارسال شده: 1/12/1393 - 17:45 پاسخ ||

  • دیدگاه: سید مجتبی موسوی راد
    با تشکر از زحمات دوستان عزیز .

    ارسال شده: 8/02/1394 - 14:14 پاسخ ||

نام:
ایمیل:
نظر شما:
کد امنیتی: تصویر كد امنیتی